Daar ligt je opengeknipte slot. Of vond je alleen nog een lege plek of paal. Herkenbaar? Grote kans dat jou dat al eens gebeurde, want elke minuut wordt er in ons land een fiets gestolen. De kosten? 600 miljoen euro per jaar! Valt dat nog te verzekeren? En hoe voorkom je diefstal?

 

Meer duurdere fietsen

Fietsen is gezond, goed voor het milieu en het bestrijdt files. De moderne bakfiets helpt kinderen veilig naar school. De elektrische fiets maakt meer bestemmingen bereikbaar. Ook recreatief ‘een rondje fietsen’ is steeds populairder, on en off-road: met de racefiets, mountainbike, strandfiets. En natuurlijk met ‘automatisch-wind-in-de-rug’ op een E-bike. Nederland blijft fietsland no 1. Vorig jaar werden er 1.007.000 nieuwe fietsen verkocht, voor gemiddeld 1243 euro. Voor een elektrische versie telde de consument gemiddeld 2067 euro neer. Dan is het extra zuur als je fiets plots gestolen blijkt.

Slechts één vijfde krijgt volledige aanschaf terug

Er is ook goed nieuws: het aantal gestolen fietsen loopt al jaren terug (-25% vs 2012), de kans is dus iets kleiner dat je slachtoffer wordt. Toch blijft fietsendiefstal de meest voorkomende vorm van (vermogens)criminaliteit. Recent onderzoek becijfert de totale kostenpost hiervan op maar liefst € 600 miljoen! Verzekeringsmaatschappijen zien daar niet blij mee. Maar juist het individuele slachtoffer ervaart een groter verlies. Slechts een vijfde van de slachtoffers is voldoende verzekerd en krijgt de nieuwwaarde uitgekeerd; de anderen schieten er bij in. Financieel én emotioneel.

Diefstal vaker ‘georganiseerd’

Tegenover de gelegenheidsdieven van vroeger blijken er nu meer ‘professionals’ actief. Bendes met busjes die gestolen fietsen razendsnel de grens over transporteren. En lokale dievengildes die onderdelen van hun buit omwisselen om herkenning te voorkomen. Dit blijkt uit recent onderzoek in opdracht van de Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (S.A.F.E.), en Tour-de-Force. Omdat er steeds meer dure fietsen zijn, is dat blijkbaar lonend. Bij de presentatie van het onderzoek, sloot men zelf ‘bike jacking’ niet uit. Ofwel jou onderweg staande houden en je dure fiets onder dwang inpikken. Laten we hopen dat het zover niet komt.

Het rapport toont aan dat consumenten hun fiets nog dikwijls niet goed op slot zetten en dat slachtoffers enkel nog aangifte doen van fietsdiefstal omdat de verzekering daarom vraagt...
---- Jeroen Snijders Blok, voorzitter van S.A.F.E

No-claim korting op de fietsverzekering? 

Het lijkt logisch dat als de kosten stijgen, de verzekeringspremies ook omhoog gaan. Of dat er strengere voorwaarden gaan gelden. Nu al sluiten bepaalde maatschappijen sommige fietsmerken uit. Ook denkt men kennelijk na over het invoeren van jaarpremies, net als bij andere verzekeringen. Al dan niet in combinatie met een no-claim regeling, waarbij je korting krijgt als je drie tot vijf jaar geen schade meldt. 

Better safe than sorry

We helpen je uiteraard graag met het kiezen van een goede fietsverzekering. Toch kun je het best beginnen met te voorkomen dat je fiets gestolen wordt. Een tweede ART-slot waarmee je je fiets vastzet aan een fietsenrek of paal maakt echt veel verschil. Vooral bij stations, winkelstraten en andere diefstal ‘hotspots’. Doe dat ook als je maar hem maar ‘even’ parkeert of laat bent. En is er een bewaakte stalling in de buurt? Maak er gebruik van, ook al is die wat verder lopen. Bedenk verder, dat er ook veel fietsen worden gestolen rond de eigen woning, uit je tuin, schuur of box. Zet je stalen ros ook daar goed op slot en liefst ergens aan vast.

De juiste verzekering onder de snelbinder

Behalve tegen diefstal kun je je ook verzekeren voor pech onderweg. Wij zijn geen fietsenmakers, maar wil je weten welke soort verzekering het beste bij je past? Neem dan contact op met ons kantoor. Hieronder vind je wat voorbeelden:

  • Voor je nieuwe stadsfiets zijn er verschillende soorten dekkingen. Let op, want er zijn flinke verschillen in premie (en ook in dekking). Een verzekering afsluiten bij de rijwielhandel (of webshop) is misschien snel geregeld, maar vaak niet het voordeligst. Zorg daar liever voor een goed slot. Een ART-keurmerk geeft je daarbij meer zekerheid.

  • De elektrische fiets blijft populair. Van de ca. 1 miljoen verkochte fietsen was 42% in 2019 een E-bike. Het verschil met een gewone fiets zit in de dekking van de schade aan de accu. Verder kun je nadenken over pechhulpdekking, als je er grotere afstanden mee aflegt.

  • Bij een racefiets, mountainbike of all terrain bike (ATB) is de dekking van schade belangrijker dan de dekking van diefstal. Vaak parkeer je je zo'n fiets niet of maar kort. Blijf bijvoorbeeld bij evenementen goed opletten (dieven komen daar speciaal op af en zijn er in no time vandoor). We stemmen een verstandige dekking met alle plezier af op jouw plannen.

  • Ook voor bijzondere fietsen zoals (E-)bakfietsen, tandems of vouwfietsen zijn er verzekeringen. Net als voor tweedehands fietsen en demo-modellen. Soms is daar een taxatie of een aankoopnota voor nodig. Welk bedrag gedekt is, verschilt per verzekeraar, dus dat nemen we even met je door.

Terugvinden via Track & Trace? 

Is je fiets toch gepikt en niet direct de grens over? Dan vind je hem bijna altijd terug als hij beschikt over een track- & trace systeem. Voorlopig zie je dit alleen nog op E-bikes, omdat er voor GPS veel stroom nodig is. En het is vrij kostbaar. Maar is-ie weg, dan kun je je fiets via je mobiel opsporen en soms in de app al direct aangifte doen bij de politie. Unigarant biedt een tracking systeem, zonder GPS, dat op een penlite batterij 3-5 jaar meegaat. Het werkt met radiogolven. Zodra je doorgeeft dat je fiets verdwenen is, haalt een team van een beveiligingsbedrijf hem terug. Tot nu toe werkte dat bij 6 op de 10 vermissingen.